Press "Enter" to skip to content

Skadeerstatning – har du ikke fått pengene dine?

Ulykker kan skje alle. Du kan gå hjem fra jobb og plutselig falle og slå hodet i asfalten. Tennene faller ut og du trenger en forholdsvis akutt løsning for å betale den tannlegen som vil ta seg bryet med å fikse tanngarden. Eller la oss si at du står fast i trafikken på E18 en fredags morgen. Du koser deg med morgenkaffen og gleder deg til å ta en siste dag på jobb før det er helg – og BOOM! Kræsjen viser seg å være så kraftig at bilen ikke kan kjøres videre, noe som betyr at du sårt trenger penger for å reparere den. Og du trenger det NÅ.

Hva gjør man når uhellet først er ute og forsikringsselskapets papirarbeid ikke engang har blitt påbegynt?

Da låner man penger. Det blir man dessverre nødt til.

Forsikringsselskapene krever, av åpenbare årsaker, en full gjennomgang av hver eneste sak før de er villige til å utbetale penger til kunden. Det finnes mange eksempler på at nordmenn blir gående uten bil etter en stygg ulykke, noe som i verste fall kan bety at de ikke har mulighet til å komme seg på jobb. Denne artikkelen fra DinSide forklarer en del av de fellene man kan ende opp i dersom man er bundet til et forsikringsselskap som har lang saksbehandlingstid. Noen forsikringspakker gir deg rett på leiebil hvis bilen ikke kan kjøres, men dette gjelder ikke alle. Sjekk hvilke rettigheter du har før du signerer en forsikringsavtale slik at du slipper å ende opp i en økonomisk kjedelig situasjon.

Så hvordan får jeg utbetalt penger?

Hvis du har kommet til det punktet at du innser at du har et akutt behov for penger for å betale deg ut av den skaden som har skjedd, så finnes det i utgangspunktet tre alternativer: privat lån, kredittkort og forbrukslån. Dette er de eneste låntypene i Norge hvor man kan få utbetalt penger uten at pengene nødvendigvis blit knyttet til en fast materiell investering som man har full åpenhet om. Pengene kan rett og slett brukes der du selv synes at de skal brukes (som, i disse forrige eksemplene, vil være hos tannlegen og hos bilmekanikeren).

Hvis du skal ha penger gjennom forbrukslån eller kredittkort vil du bli nødt til å kontakte en forbrukerbank. Det kan gjøres per telefon, men det aller vanligste er å søke gjennom et søknadsskjema på internett. Kredittkortet vil du nok ikke motta før om (hurtigst) en uke, men du kan motta et forbrukslån i løpet av 1-2 virkedager hvis søknaden din blir godkjent. Med andre ord vil et forbrukslån være et mye mer nyttig verktøy for å få tak i kjappe penger.

Private låneavtaler kan gjøres mellom venner, familie eller bekjente. Med dagens teknologi kan man enkelt overføre penger ved hjelp av nettbank eller Vipps/MobilePay, noe som betyr at det kanskje er den beste og mest effektive måten å låne penger på. Problemene begynner naturligvis når man finner ut at man ikke har noen familiemedlemmer eller gode venner som vil være villige til/har mulighet til å låne bort store mengder penger på dagen.

Kan man gå til forsikringsselskapet og be om å få låne penger?

Enkelte forsikringsselskap i Norge, slik som blant annet Gjensidige, er selskaper som har «flere jern i ilden» innenfor det privatøkonomiske markedet. De tilbyr ikke bare forsikring, men også forbrukslån og kredittkort. Hvis du er tilknyttet et slikt forsikringsselskap vil jeg anbefale deg å ta kontakt med dem for å høre om du kan slippe litt billigere unna i form av renter og gebyrer. Tross alt; dette er selskaper som gjør svært mye for å beholde hver eneste kunde og det er ingenting som skulle være i veien for at de er villige til å sette seg ned ved forhandlingsbordet og se om de kan hjelpe deg med en midlertidig løsning for å bli kvitt problemet ditt.

Du skal riktignok ikke regne med at forsikringsselskap som ikke tilbyr slike finansielle tjenester vil være særlig behjelpelige med å utbetale noe som helst beløp før saksbehandlingstiden har blitt ferdiggjort.